Wat is zoekmachinemarketing?

Zoekmachinemarketing (SEM) is een digitale marketingstrategie die wordt gebruikt om de zichtbaarheid van een website in de resultatenpagina's van zoekmachines (SERP's) te vergroten.

Terwijl de industrieterm ooit verwees naar zowel organische zoekactiviteiten zoals zoekmachineoptimalisatie (SEO) als betaalde, verwijst het nu bijna uitsluitend naar betaalde zoekadvertenties.

Zoekmachine marketing wordt ook afwisselend aangeduid als paid search of pay per click (PPC).

Waarom is SEM belangrijk?

Met een toenemend aantal consumenten die online producten onderzoeken en winkelen, is zoekmachine marketing een cruciale online marketing strategie geworden om het bereik van een bedrijf te vergroten.

In feite, de meerderheid van de nieuwe bezoekers van een website vinden deze door het uitvoeren van een zoekopdracht op een zoekmachine.

Bij zoekmachinemarketing betalen adverteerders alleen voor impressies die resulteren in bezoekers, waardoor het een efficiƫnte manier is voor een bedrijf om zijn marketingdollars te besteden. Als extra bonus verbetert elke bezoeker de rangschikking van de website in de organische zoekresultaten.

Aangezien consumenten zoekopdrachten invoeren met de intentie om informatie van commerciƫle aard te vinden, zijn ze in een uitstekende gemoedstoestand om een aankoop te doen, in vergelijking met andere sites zoals sociale media waar gebruikers niet expliciet naar iets op zoek zijn.

Search marketing bereikt consumenten op precies het juiste moment: wanneer ze openstaan voor nieuwe informatie. In tegenstelling tot de meeste digitale reclame, is PPC reclame niet opdringerig en onderbreekt hun taken niet.

SEO als toevoeging voor Zoekmachinemarketing

Behalve marketing zijn er ook "gratis" manieren om meer mensen naar je website te krijgen, dit heet SEO. Met SEO of zoekmachineoptimalisatie worden de technieken bedoeld waarmee je de websites technisch kunt opimaliseren voor zoekmachines zoals Google. Denk hierbij aan paginatitel optimalisatie, on-page SEO of linkbuilding.

Het beste is om zowel zoekmachinemarketing als SEO toe te passen voor het beste resultaat.